איך להתמודד עם דחיינות?
 
 

 


 


 

 איך להתמודד עם דחיינות?

דף הבית >> בלוג - מאמרים >> התפתחות אישית | צמיחה רוחנית | מדיטציה >> איך להתמודד עם דחיינות?
 
‏יום שני, 27 באוקטובר 2014
 

התפתחות אישית

איך להתמודד עם דחיינות?

 
האמת היא שלפני כשבוע צילמנו ראיון נחמד בנושא זה. למרות שהשתמשנו במצלמה סופר משוכללת, הייתה בעיה של סאונד ולכן לא העלתי את הסרטון. היות ואני יודע שזה משהו שמעסיק חלק מכם, ליבי קרא לי לכתוב לכם כמה טיפים שייתכן ויועילו.
 
כאחד שחובב בהירות, אולי כדאי שנבדוק קודם מהי בכלל דחיינות. האם עצם העובדה שאנחנו דוחים פעולה מסוימת הופך אותנו ל 'דחיינים' או לאנשים החולים במחלה שנקראת 'דחיינות'? החיים הם שינוי בלתי פוסק, הכל ארעי. לעתים תוכניות משתנות, דברים משתבשים, פרויקטים נדחים, אנחנו דוחים פגישות או פעולות מסוימות. כל זה טבעי.
 
זה שהמציאות לא מתנהלת בדיוק לפי המחשבות שלכם זה לא אומר שהמציאות לא בסדר. זה גם לא אומר שאתם לא בסדר. זה אומר שהמחשבות שלכם הן מחשבות. זה הכל. וכשהמחשבה שתכננה פוגשת את המציאות של הרגע ואין התאמה, המחשבה היא חסרת תוקף ולא המציאות. המציאות לעולם אינה חסרת תוקף! בקיצור, אם אתם מדי פעם דוחים איזו פעולה או משימה, זה לא בהכרח אומר שאתם צריכים "למצוא פתרון לבעיית הדחיינות שלכם". אז אם זה המצב אצלכם, עשו טובה לכולנו (כולל אתם) ורדו מהגב של עצמכם. עצמכם גם ככה סוחב לא מעט דברים.
 
"ומה אם יש לי ממש דפוס קבוע או הרגל לדחות דברים חשובים?"

במקרים כאלה, הצעד הראשון הוא לזהות את המקור העיקרי לדחיינות. דחיינות יכולה לנבוע מכל מיני סיבות. הנה כמה סיבות אפשריות. בדקו לאיזו סיבה אתם מתחברים יותר.
 
חוסר בהירות של המשימה או הפרויקט

המון פעמים אנחנו דוחים דברים רק בגלל שלא באמת ברור לנו מה בדיוק עלינו לעשות. המשימה או הפרויקט מוגדרים בצורה אמורפית, מעורפלת או כללית מדי. תכננו לבצע שישה דברים היום, אך בסוף ביצענו ארבעה. מה משותף לארבעה שכן בוצעו? במקרים רבים תמצאו שהם פשוט היו יותר ברורים לכם. אז חשוב ליצור בהירות באמצעות שאלות (בין אם זה לשאול אחרים שמעורבים בעניין או את עצמנו). במקרים בהם המטלה או הפרויקט מוגדרים בצורה כללית מדי, תמצאו תועלת רבה בפירוק שלהם לפעולות קטנות יותר. שאלו את עצמכם: אילו פעולות כרוכות במשימה הזו? מהו הצעד הראשון? מה בדיוק אני יכול לעשות עכשיו בנוגע לכך?

אנחנו לא באמת רוצים לעשות את זה

לעתים קורה שהדחיינות משרתת את הנאמנות שלכם לעצמכם האמיתי או לליבכם. אתם מסתובבים עם איזה פרויקט בראש שאתם כבר הרבה זמן חושבים שאתם צריכים או חייבים או אמורים לעשות, אבל בתכל'ס אתם לא באמת רוצים לעשות את זה. במקרים מהסוג הזה, הדבר המועיל יותר לעשות הוא פשוט להודות לדחיינות, לשחרר את הפרויקט הזה ולפנות מקום לדברים שיש לכם יותר אנרגיה ואהבה לגביהם (לדברים שאתם באמת רוצים לעשות). 

אנחנו לכודים באשליה שאנחנו צריכים לעשות משהו

אשליה זו יוצרת מלחמה ובמלחמה תמיד יש שני צדדים. במקרה הזה, יש צד אחד שנקרא 'צריך' ויש צד נוסף שנקרא 'רוצה'. אתם מוצאים את עצמכם עושים יותר דברים שהם בגדר 'רוצה' מאשר דברים שהם בגדר 'צריך'. או שאתם מרגישים שאתם גוררים את עצמכם בכוח ועושים מה ש'צריך' אבל עם התנגדות וגועל. אחד הפתרונות הפשוטים והמהירים לסיבה הזו, הוא למצוא את ה'רוצה' בתוך ה'צריך'. שאלו את עצמכם: למה אני רוצה לעשות את מה שאני חושב שאני צריך לעשות? ואז כתבו את הרצונות האמיתיים ששכחתם בזמן שהייתם לכודים באשליה שגורם חיצוני כלשהו כופה עליכם לעשות משהו. ברגע שיש רק צד אחד, לא תיתכן מלחמה. למעשה, כבר לא ניתן לקרוא לו יותר 'צד'.

קונפליקט פנימי

אתם באמת באמת רוצים לעשות משהו, אבל תת המודע שלכם מאמין שזה מסוכן או לא נכון עבורכם. אז אתם דוחים או מדחיקים את הסיכון הנתפס. מאמר זה בטח לא המקום המתאים לטפל ביעילות בסיבה מהסוג הזה. טיפ ראשוני קטן: התחילו בכך שתזהו את האמונה הספציפית שנמצאת בתת המודע שלכם. העבירו אותה מהלא מודע למודע. הנה שאלה שיכולה לסייע בכך: מה עלול לקרות אם אעשה את זה? רשמו כל דבר שעלול לקרות לדעתכם, גם דברים חיוביים וגם דברים שליליים. האמונה יכולה להסתתר גם פה וגם שם אגב. איך תדעו היכן היא? הסתכלו על רשימת התשובות שלכם ובדקו איזו תשובה הכי מפחידה. לחילופין, ייתכן גם שהאמונה תסתתר בתשובה שהכי מרוקנת אתכם מאנרגיה.

דחיינות אינה הבעיה האמיתית

במקרים מסוימים הדחיינות פשוט נעלמת מעצמה כשמבינים שיש בעיה מהותית יותר במקום אחר לגמרי ממה שחשבנו. זה דומה לדוגמא של בעיות משקל או סוגים שונים של התמכרויות. בעיות משקל לרוב אינן קשורות לאוכל. גם לא לחוסר פעילות גופנית. גם לא למשקל. יש משהו אחר בחייו של אותו אדם שגורם לו כאב נפשי-רגשי כל כך גדול, שהנפש יצרה תבניות כלשהן שמטרתן להקל על הכאב או לשכך אותו באופן זמני. וכאשר אותו אדם מוכן ובשל לטפל בבעיה האמיתית ולא בסימפטומים או בתופעות הלוואי שלה, לא רק הבעיה האמיתית נפתרת, אלא גם הבעיה המשנית. אותו דבר קורה עם דחיינות. לעתים היא פשוט מתפוגגת כאשר משהו אחר בחיינו שהיה מהותי יותר משתחרר, מתרפא או מתנקה.
 

באהבה :)
יואב זילכה


 
אהבתם את המאמר? שתפו את האנשים היקרים לכם.
רוצים ליהנות מתכנים, מכלים ומסרטונים מעוררי השראה וגם לקבל במתנה את "המדריך לטרנספורמציה" שיאפשר לכם לגלות מה עוצר אתכם ולהמריא לדרך חדשה בחייכם? לחצו כאן עכשיו!


+ הוסף תגובה חדשה
תגובות: (צפה ב-  תגובות בעמוד זה)
Loading בטעינה...
חזרה למעלה
  דף הבית  |  מנטור  |  מאמן אישי  |  אימון עסקי  |  קואצ'ינג  |  הצלחה  |  coaching  |  מנטורינג  |  התפתחות אישית  |  מדיטציה  | מנטור אישי  | מנטור עסקי  
© כל הזכויות שמורות ליואב זילכה - Mentor Me                                
  יעוץ זוגי  |  עוגות יום הולדת  |  מתנה  |  מאמנים אישיים  |  מורה למדיטציה  |  האזנה  |  מדיטציה  
 
לייבסיטי - בניית אתרים