איך לתרגל מדיטציה? הנחיות בסיסיות למתחילים ובכלל
 
 

 


 

 

 

 איך לתרגל מדיטציה? הנחיות בסיסיות למתחילים ובכלל

דף הבית >> בלוג - מאמרים >> התפתחות אישית | צמיחה רוחנית | מדיטציה >> איך לתרגל מדיטציה? הנחיות בסיסיות למתחילים ובכלל
 
‏יום שני, 11 בדצמבר 2017
 
התפתחות אישית | צמיחה רוחנית | מדיטציה
 
איך לתרגל מדיטציה? הנחיות בסיסיות למתחילים ובכלל
 
אז איך "עושים" מדיטציה? הפעם החלטתי לרכז לכם כאן כמה הנחיות טכניות בסיסיות שיכולות להועיל מאוד למתחילים שביניכם וייתכן שגם למתקדמים. אחלק את ההנחיות לשני שלבים: שלב ההכנה המקדימה (שהוא חשוב לא פחות מהשלב הבא אחריו) ושלב התרגול בפועל. אז ככה...

הנחיות לשלב ההכנה המקדימה

אחד הדברים החשובים בתרגול מדיטציה זה ליצור את התנאים הפוריים המעודדים מדיטציה ומאפשרים לה להתרחש. ראשית, אנחנו מקדישים את המקום ואת הזמן. אנחנו בוחרים חדר או מקום נוח ושקט בו נוכל לשבת. בהתחלה לפחות, רצוי שיהיה זה מקום שיש בו כמה שפחות הסחות דעת. ובאופן כללי, אם אנחנו יושבים בחדר כלשהו, כדאי שזה יהיה חדר שאינו צפוף ועמוס בחפצים. מבחינת הזמן הנדרש, זה תלוי בזמן העומד לרשותנו. אפשר להקדיש 10 דקות ביום או 20 דקות ואולי אפילו שעה. במידת האפשר, ניתן גם לתרגל פעמיים ביום. אבל למתחילים בכל אופן מומלץ פרק זמן קצר יחסית, בין 10-20 דקות ביום זה די והותר.

לפני שאנחנו נכנסים לחדר, חשוב שנוודא שהצרכים הפיזיים שלנו מסופקים. לגבי אוכל, לא מומלץ לתרגל מדיטציה מיד לאחר שסיימנו לאכול. וזאת משום שאז יש סיכוי גבוה יותר להירדם במהלך המדיטציה. מצד שני, גם לא מומלץ לתרגל מדיטציה כשאנחנו רעבים, כי הרעב כמו כל צורך פיזי בלתי מסופק עלול להפריע לנו.

איך יושבים?

ראשית, אציין שבאופן כללי לא חייבים לשבת בעת תרגול מדיטציה. אבל כאן אני מתייחס למדיטציה קלאסית בישיבה ולכן אתן הנחיות ספציפיות לתרגול בישיבה. בגדול, יש שתי צורות ישיבה עיקריות שהן אפשריות עבורנו ואין האחת טובה מהשניה, זה תלוי בעדיפות שלנו. הצורה הראשונה היא ישיבה רגילה על כיסא. אם אנחנו בוחרים לשבת על כיסא, כדאי שזה יהיה כיסא עם משענת. כמו כן, הברכיים צריכות להיות ישרות, בזוית של 90 מעלות בערך וכפות הרגליים יציבות על הקרקע. חשוב שהגב יהיה זקוף אך לא מתוח. מומלץ שהישבן יגיע עד לנקודת החיבור בין המושב למשענת, מה שיסייע לגב להזדקף בקלות. אם זה כיסא שהמושב בו ארוך מדי, אז או שמחליפים כיסא או ששמים כרית מוצקה בין הגב למשענת.

הצורה השנייה היא הישיבה המזרחית המסורתית על מזרון. תנוחת הישיבה הספציפית במקרה זה יכולה להיות לוטוס, חצי לוטוס או ישיבה מזרחית רגילה. מומלץ מאוד לשבת על כרית מוצקה או אפילו כמה כריות, ככה שהמחצית הקדמית של הישבן על הכרית ונוצר הפרש גובה מסוים והישבן גבוה מהברכיים שנוגעות או כמעט נוגעות ברצפה. כלומר, אנחנו יושבים בשיפוע מסוים שעוזר לגב להזדקף באופן טבעי ופחות מאמץ אותו.

לאחר שהתיישבנו ונוח לנו, אפשר להתחיל בתרגול ומומלץ יותר שהעיניים יהיו פקוחות לאורך התרגול או לפחות ברובו. כמו כן, מומלץ שמול העיניים לא יהיה דבר מה שעלול לעורר יותר מדי רגשות (לדוגמא: תמונה משפחתית). עלה, פרח או סתם כתם צבע קטן על הקיר, זה מצוין.

הנחיות לשלב התרגול עצמו

למתחילים, מומלץ מאוד לבחור אובייקט אחד מסוים להתבוננות. שלוש דוגמאות נפוצות מאוד הן: צליל, מראה ונשימה. כלומר, ניתן להקשיב לצלילים או להשתמש בחוש הראייה ולהביט במשהו, או פשוט להקשיב ולחוש את הנשימה הטבעית. לאחר שבחרנו את האובייקט, אנחנו מתחילים להתבונן בו, לשים לב אליו. מהר מאוד נגלה שמחשבות מופיעות וחולפות ואולי לאחר זמן מה נתעורר ונגלה ששכחנו את האובייקט שלנו ושאנחנו בכלל טרודים בחשיבה כלשהי. זה בדיוק מה שצריך לקרות. זה קורה באופן טבעי וזה חלק בלתי נפרד מהתרגול. ברגע ששמנו לב להופעתה של מחשבה כלשהי, אנחנו פשוט מודעים למחשבה ומחזירים את תשומת ליבנו אל האובייקט. ברגע שהתעוררנו ושמנו לב לכך ששכחנו את האובייקט, אנחנו פשוט חוזרים להתבונן בו. הדבר כמובן קורה שוב ושוב לאורך התרגול. אותם רגעים של התעוררות מחשיבה מתרחשים בטבעיות והם חשובים מאוד לפיתוח הנוכחות והמודעות. למעשה, רגעים אלה מפתחים שלוש יכולות שהן קריטיות לשלוות הנפש שלנו: האחת היא ריכוז. השנייה היא מודעות לתופעת החשיבה והאחרונה היא היכולת להבחין בין מה שאנחנו חושבים לבין מה שקורה בפועל ברגע זה (המציאות).

זה הכל בינתיים...

אם יש לכם שאלות, אתם מוזמנים לשלוח לי למייל yoav@mentorme.co.il ואם תרגול מדיטציה זה משהו שמעניין אתכם, אז אני שמח לספר לכם שביום שישי 29/12/17 מתקיים מפגש תרגול ולימוד מדיטציה: "להתעורר אל הרגע הזה".

לפרטים המלאים ולהצטרפות לחצו כאן

באהבה
יואב זילכה
 



+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...
חזרה למעלה
  דף הבית  |  מנטור  |  מאמן אישי  |  אימון עסקי  |  קואצ'ינג  |  הצלחה  |  coaching  |  מנטורינג  |  התפתחות אישית  |  מדיטציה  | מנטור אישי  | מנטור עסקי  
© כל הזכויות שמורות ליואב זילכה - Mentor Me                                
  יעוץ זוגי  |  עוגות יום הולדת  |  מתנה  |  מאמנים אישיים  |  מורה למדיטציה  |  האזנה  |  מדיטציה  
 
לייבסיטי - בניית אתרים